Víte, jaké poklady zelený ječmen ukrývá?

Zelený ječmen se může chlubit vysokým obsahem mnoha důležitých látek pro lidský organismus. Jedná se o poměrně velkou skupinu vitamínů, minerálů, aminokyselin a dalších látek. Pokud vás zajímá, které to jsou a proč jsou pro nás důležité, jste na správném místě.

Hlavní vitamíny a zelený ječmen

  • vitamín A
  • vitamín B1
  • vitamín B2
  • vitamín B5
  • vitamín B6
  • niacin
  • vitamín C
  • vitamín E
  • vitamín K
  • biotin
  • kyselina listová

Vitamíny jsou látky, jenž slouží jako katalyzátory biochemických reakcí. Velkou část z nich si lidské tělo nedokáže vyrobit a musí je přijímat prostřednictvím potravy. Vitamíny jsou zapojeny do vstřebávání a výměny látek mezi živými organismy a prostředím. To z nich dělá složku stravy potřebnou k udržení lidského zdraví. Pokud jich je v těle nedostatek, postupně se začnou projevovat zdravotní problémy.

Jak vidíte, zelený ječmen obsahuje celou řadu vitamínů. Díky tomu se řadí mezi potraviny, které dokážou lidskému tělu nabídnout větší „balíček“ vitamínů. Tím je možné výrazně snížit riziko, že bude nějaký vitamín organismu chybět.

Hlavní minerální látky a zelený ječmen

  • vápník
  • hořčík
  • železo
  • draslík
  • sodík
  • křemík
  • mangan
  • bór
  • fosfor
  • chrom
  • stříbro

Minerální látky si lidské tělo nedokáže vytvořit. Proto je přijímá skrze stravu a nápoje. Jedná se o velmi důležité látky pro mnoho funkcí a činností organismu. Za všechny můžeme jmenovat například stavbu tělesných tkání, vedení nervových vzruchů nebo fungování metabolických procesů.

Pro správné vstřebávání minerálních látek nejde jenom o jejich příjem, ale také poměr. Zřejmě nejznámější je poměr hořčíku a vápníku, kdy bychom měli organismu dodávat poměr 2 díly vápníku a 1 díl hořčíku. Tyto principy mají vliv na schopnost vstřebávání jednotlivých minerálních látek. V některých případech zase můžou ovlivnit jejich větší úbytek.

Při vyvážené stravě by naštěstí neměl být s příjmem minerálů nějaký problém. Ovšem zásady zdravé výživy poctivě dodržuje málokdo. Navíc u některých nemocí se spotřeba specifických látek zvyšuje a běžná strava nemusí stačit. To jsou důvody, proč může zelený ječmen výrazně pomoci.

Hlavní aminokyseliny a zelený ječmen

  • alanin
  • arginin
  • prolin
  • methionin
  • serin
  • glycin
  • threonin
  • histidin
  • tyrosin
  • valin
  • leucin
  • lysin

Aminokyseliny potřebuje lidský organismus pro tvorbu bílkovin. Některé si tělo umí vyrobit samo. Jiné, tzv. esenciální aminokyseliny, musí dostat potravou. Jedná se například o leucin nebo valin. Tedy aminokyseliny, které obsahuje i zelený ječmen.

Další důležité látky

  • chlorofyl
  • bílkoviny

Také bílkoviny jsou pro lidské tělo velmi cenné, to samé můžeme říct o chlorofylu. Chlorofyl totiž nabízí hodně zdravotních účinků. Za všechny lze jmenovat dezinfekční účinky a protinádorové působení. Zajímavý vliv má také v oblasti ušních, nosních a krčních chorob.

Neničí se cenné látky tím, jak se zelený ječmen zpracuje?

Tato jistě oprávněná otázka má poměrně snadnou a jasnou odpověď. Neničí! Princip zpracování je založený na opatrném a co nejpřirozenějším procesu. Nejprve se listy zeleného ječmene vylisují. Následně se usuší při teplotách okolo 31 stupňů Celsia. Nejde tedy o žádné dramatické vysušování za horka. Proto v produktech ze zeleného ječmene zůstávají zachovány všechny cenné látky, kvůli kterým je milovníky zdravého životního stylu konzumován.

Věříme, že nyní již nikdo nepochybuje o tom, jak cennou potravinou zelený ječmen je. Jestliže se rozhodnete, že tuto zelenou potravinu zařadíte do jídelníčku, uděláte tím velký krok ke zlepšení zdravotního stavu vašeho organismu. Nejenom, že tím podpoříte prevenci zdraví. Zelený ječmen dokáže odstranit i některé problémy, které vás možná trápí.